Home Tourism Selangor Travel 20 Idea Aktiviti Dirumah Bagi Anda Dan Anak-Anak Semasa Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan
Home Tourism Selangor Travel 20 Idea Aktiviti Dirumah Bagi Anda Dan Anak-Anak Semasa Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan

20 Idea Aktiviti Dirumah Bagi Anda Dan Anak-Anak Semasa Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan

Kerajaan Malaysia telah melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di beberapa Negeri di Malaysia bagi mengawal penularan Covid-19 yang jangkitannya kian meningkat. Dalam masa dua minggu perintah kawalan ini, operasi yang dibuka diterhadkan kepada perkhidmatan asasi atau essential services bagi menyekat penyebaran virus ini.

Usah khuatir dan jangan panik. Mari kita sama-sama melangkah hadapan dan duduk dirumah! Beberapa hari sudah pun berlalu tanpa kita sedari, akan tetapi melalui fasa ini pasti akan membuat anda tidak keruan. Dibawah adalah senarai 20 idea bagi aktiviti yang anda dan anak-anak boleh lakukan dirumah semasa PKP dilaksanakan.






Lakukan aktiviti-aktiviti ini bagi mengisi masa lapang anda di rumah sepanjang melalui tempoh sukar ini. Dengan ini, anda dan anak-anak boleh menghindari diri dari keinginan untuk keluar bersiar. Tambahan pula, anda dapat meluangkan masa yang berkualiti bersama keluarga anda. Walaubagaimanapun, jika anda merasa tidak sihat dan memerlukan perhatian perubatan, Tourism Selangor menasihatkan anda untuk terus ke pusat perubatan atau hospital terdekat bagi melakukan saringan. Ini adalah senarai 10 pusat-pusat perubatan di Selangor yang anda boleh kunjungi:

  • KPJ Damansara Specialist Hospital
  • Sunway Specialist Centre Damansara
  • The Tun Hussein Onn National Eye Hospital
  • Avisena Specialist Hospital
  • Columbia Asia Hospital Bukit Rimau
  • Ara Damansara Medical Centre
  • Sunway Medical Centre
  • KPJ KLang Specialist Centre
  • Subang Jaya Medical Centre
  • Assunta Hospital

Juga, ambil perhatian akan keadaan dan kesihatan diri dan juga ahli keluarga anda. Jika anda terdedah dengan pesakit atau tempat menularan Covid-19, menghadapi simtom-simtom selsema, batuk, kesukaran untuk bernafas dan mengalami demam lebih dari suhu 37.5°, sila ambil inisiatif untuk kuarantinkan diri anda dirumah dan membuat panggilan ke Kementrian Kesihatan Malaysia di talian 03-88810200, 03-88810600 atau 03-88810700 untuk mendapatkan nasihat dan maklum balas akan langkah yang berikutan. Jangan terus ke klinik berhampiran kerana anda boleh menyebarkannya kepada orang disekeliling.

Berhati-hati dan duduk dirumah. Anda boleh selamatkan diri anda dan orang lain. Tourism Selangor prihatin akan komuniti dan seluruh rakyat Malaysia. #TourismSelangorCares

You May Also Like